Απ' τον Κουρή και τον Γιαννίκο ποιον να διαλέξω;


της Αντιγόνης Ευστρατόγλου

Το ερώτημα αυτό φαίνεται ότι βασάνισε ξαφνικά τις διωκτικές αρχές της χώρας. Και ο κλήρος έπεσε στον Κώστα Γιαννίκο, ο οποίος συνελήφθη απόψε για οφειλές στο Δημόσιο άνω του 1,2 εκατομμυρίων ευρώ.

Ήδη στο Facebook κυκλοφορεί ως ανέκδοτο ότι τα Ζουζούνια ετοιμάζονται να κάνουν βίντεο κλίπ το "Κελί 33". Μπορεί να ακούγεται αστείο, αλλά δεν είναι...

Τα Ζουζούνια, όπως και οι Mazoo and the Zoo είναι δύο από τα πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα του πως ο όμιλος που έστησε ο Γιαννίκος αντιλαμβανόταν την επιχειρηματικότητα.

Πρόσφατα ήρθε στο φως η υπόθεση των υπερτιμολογήσεων των εσωτερικών παραγωγών του σταθμού. Ο Τάσος Τέλλογλου γράφει στην Καθημερινή ότι ένα βίντεο κλιπ των Στρουμφ, με ημερομηνία παραγωγής την 1η Απριλίου του 2002, φέρεται να κοστίζει 1,1 εκατ. ευρώ.

Πολλά λεφτά για μία ..οικογενειακή παραγωγή. Σημειώστε, αν θέλετε τα εξής.

Οι κύριοι μέτοχοι της MODERN TIMES, που συστήθηκε ως οικογενειακή επιχείρηση το 1994 εμπορευόμενη βιβλία και περιοδικά, Κατερίνα, Αμαλία και Μάγδα Γιαννίκου αποτελούν την ψυχή και των δύο αυτών συγκροτημάτων. Η Κατερίνα Γιαννίκου είναι ο βασικότερος συντελεστής της επιτυχίας καθώς υπογράφει ως συγγραφέας τα παιδικά βιβλία της εταιρείας και παράλληλα συνθέτει μουσική και γράφει στίχους για τα παιδικά dvds και τα cds των «Ζουζουνιών». Τόσο η ίδια όσο η Αμαλία και η Μάγδα Γιαννίκου συμμετέχουν στα προϊόντα της εταιρείας και ως τραγουδίστριες. Για παράδειγμα, τα τραγούδια του συγκροτήματος «Mazoo and the Zoo» τα οποία υπογράφει ως συνθέτης και στιχουργός ο Μάνος Βαφειάδης τραγουδούν 8 άτομα μεταξύ των οποίων ο ίδιος, η Αμαλία και η Μάγδα Γιαννίκου.

Ο τηλεοπτικός χαβαλές είχε άμεσο αντίκτυπο στις πωλήσεις των δίσκων κι έτσι μία αυτοκρατορία αρχίζει να γεννιέται κυριολεκτικά από το τίποτα.



Σύμφωνα με τα στοιχεία της IFPI για το 2007, 20 από τα 50 πρώτα singles στη σειρά των πωλήσεων ανήκαν σε εταιρείες του ομίλου, ενώ τα 13 εξ αυτών ήταν παραγωγές του «Je t’ aime» της Ανίτας Πάνια. Την επόμενη χρονιά οι εταιρείες του ομίλου καταφέρνουν να ανεβάσουν τη συμμετοχή τους στα πλέον εμπορικά albums από 11 που ήταν το 2007 σε 22. Το εντυπωσιακό είναι ότι τις πρώτες εβδομάδες του 2009 ο δεύτερος δίσκος των «Mazoo» καταλαμβάνει την πρώτη θέση, ενώ ο προηγούμενος βρίσκεται στην 36η έχοντας συμπληρώσει 43 εβδομάδες παραμονής στα charts, πολύ περισσότερες από οποιοδήποτε άλλο προϊόν.

Εν τω μεταξύ έχουν πάρει μεταγραφή σε εταιρείες του ομίλου δημιουργοί όπως ο Διονύσης Σαββόπουλος, ο Θάνος Μικρούτσικος και ο Μίκης Θεοδωράκης, οι οποίοι μοιράζονται σταθερά, αν και σε χαμηλότερες θέσεις την επιτυχία των παιδικών δίσκων.

Την ίδια χρονιά η MODERN TIMES έρχεται 3η στη λίστα των παραγωγικότερων εκδοτικών οίκων, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΚΕΒΙ, αμέσως μετά τα Ελληνικά Γράμματα, του ομίλου Λαμπράκη. Κάπως έτσι μπήκαν στη ζωή μας η Κυρά Φροσύνη, Η Κική και η Κοκό και Η Τζένη που είναι δεδομένη.

Στα τέλη του 2008 η MODERN TIMES φαινόταν ήδη να κατέχει το 25% των μετοχών της εταιρείας Ελεύθερη Τηλεόραση στην οποία ανήκει το ALTER καθώς και το 36,81% της εφημερίδας «Κόσμος του Επενδυτή». Εξέδιδε επίσης τα περιοδικά «Tivo», «Avanti», «Pop&Rock», «Oasis» και «Δίφωνο»- που είχαν περάσει άρον άρον στα χέρια της μαζί με μία σειρά δισκογραφικών εταιριών ήτοι τις Legend, Impact, Virus, MBI, Κίνησις και την ιστορική Lyra. Ο όμιλος Γιαννίκου ήλεγχε επίσης τους ραδιοφωνικούς σταθμούς John Greek, Captain Jack και Oasis, την εταιρεία διανομής και πώλησης DVD Camelot Media και την εταιρεία «Ελληνική Θεαμάτων» η οποία εκμεταλλεύεται πάντα τα θέατρα Παλλάς, Μικρό Παλλάς, Κιβωτός, Εμπορικόν, Πειραιώς 131, Αποθήκη, Δημήτρης Χορν και Πόρτα.

Και όλα αυτά επειδή μία ωραία πρωία, του Σεπτέμβρη του 2001 ο Κώστας Γιαννίκος έχοντας παραιτηθεί από ανάλογη θέση στο σταθμό STAR ανέλαβε τη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ALTER.

Υπάρχουν πολλά ακόμα επεισόδια που στηρίζουν την μέχρι χθες ένδοξη πορεία του γνωστού επιχειρηματία στον κλάδο των media και των ευρύτερων πολιτιστικών επιχειρήσεων. Υπάρχουν και μελανές στιγμές.

Η υπόθεση με τα εικονικά τιμολόγια συνολικού ύψους 17 εκατομμυρίων ευρώ, που άνοιξε και έκλεισε όπως όπως το 2008 , πριν διερευνηθεί η δεύτερη παρτίδα που θα αφορούσε «παραβάσεις συνδεδεμένων με το ALTER επιχειρήσεων για το 2001, 2003 και 2004». Το ALTER, κυκλοφόρησε τότε στον τύπο, όπως και το σύνολο των τηλεοπτικών σταθμών είχε να ελεγχθεί φορολογικά από το 2000.

Και βέβαια, η πρόσφατη περιπέτεια όσων εργαζομένων συνδέονται με το ALTER οι οποίοι έχουν να αντιμετωπίσουν πέρα από την ανεργία και τα χρέη που τους φόρτωσαν, το εξώδικο που τους έστειλε ο Γιώργος Κουρής επειδή προέβησαν σε επαναλαμβανόμενες απεργίες, δήθεν ζημιογόνες για το σταθμό.



Θυμάμαι σαν τώρα τον υιό Κουρή, χαμογελαστό στο προπέρσινο Athens Music Forum, ως εκπρόσωπο του Love fm και συν-διοργανωτή της εκδήλωσης να με κοιτάει με ελαφριά δυσφορία όταν ρωτούσα πως γίνεται ένα cd των Ζουζουνιών, που δε χρειάζεται μουσικούς, που τραγουδάνε οι κόρες και οι ανηψιές του Γιαννίκου, που το γυρνάνε στο κανάλι πιθανότατα οι ίδιοι οι εργαζόμενοι φορώντας μουτσούνες γκαμήλας και κρατώντας γιγαντιαία ντονέρ, που δεν χρειάζεται καν να αποδώσει πνευματικά δικαιώματα εφόσον χρησιμοποιεί έργα που είναι ήδη 80 ετών, να αποτιμάται 20 και 22 ευρώ και μετά να κάνουν στρογγυλή τράπεζα για να εξηγήσουν την πειρατεία και την κρίση που τότε ακόμα ήταν ίδιον της δισκογραφικής μόνο βιομηχανίας.

Ευτυχώς, λίγο πιο εκεί καθόταν ο Μανώλης Ρασούλης, πάντα σοβαρός και ταγμένος, λίγο κρυμμένος κάτω από το καπέλο του. «Η μουσική που φτιάχνουμε», γύρισε και τους είπε, «είναι το νερό. Εσείς απλώς το εμφιαλώνετε».

Λυπάμαι που πρέπει να ομολογήσω ότι, όπως συνηθίζεται με τα αφιερώματα των δημοσιογράφων, ετούτο εδώ το κειμενάκι περίμενα πως και πώς να το βγάλω απ’ το συρτάρι μου.