Προσπάθειες ανέγερσης αποτεφρωτηρίου επί 15 χρόνια
της Ιωάννας Φωτιάδη
Ενας απολογισμός της δεκαπεντάχρονης προσπάθειας για τη χωροθέτηση αποτεφρωτηρίων στη χώρα μας έγινε στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου της Ελληνικής Ενωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου.
«Αποκόμισα σημαντικά διδάγματα από την πρωτοβουλία για ανέγερση αποτεφρωτηρίου», αναφέρει με πικρία ο δήμαρχος Μαρκοπούλου-Μεσογαίας, κ. Σωτήρης Μεθενίτης. Παρά την ομόφωνη συναίνεση του δημοτικού συμβουλίου, ο δήμαρχος δέχθηκε μια οργανωμένη αντίδραση υποκινούμενη από τον Μητροπολίτη της περιοχής Νικόλαο. «Δημιουργήθηκαν ετερόκλητες συμμαχίες μεταξύ “πιστών” και επιστημόνων που επικαλούνταν επιβάρυνση του περιβάλλοντος». Η παραφιλολογία μετονόμασε το Μαρκόπουλο σε Αουσβιτς. Η προσωπική πίεση προς τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου τα έκανε να «αλλαξοπιστήσουν». Το σχεδιαζόμενο αποτεφρωτήριο στο Μαρκόπουλο, που γειτνιάζει με το αεροδρόμιο και την Αττική Οδό, ναυάγησε. «Υποψήφιες» περιοχές τώρα θεωρούνται το Σχιστό, το κοιμητήριο Ζωγράφου (εκκρεμές το ιδιοκτησιακό καθεστώς) ή το Γ΄ Νεκροταφείο. Θα χρειαστεί, όμως, ακόμα ενάμισης χρόνος μέχρι την προκήρυξη του διαγωνισμού...
Η περίπτωση Μαρκοπούλου δεν αποτελεί παρά τη μικρογραφία όσων μεσολάβησαν σε ανώτερο πολιτικό επίπεδο και στον χώρο της Εκκλησίας, από το 1997, οπότε ο κ. Αντώνης Αλακιώτης (πρόεδρος της Επιτροπής για την αποτέφρωση των νεκρών στην Ελλάδα) ανακίνησε το ζήτημα. Σκεπτόμενοι «όχι τις επόμενες γενιές, αλλά τις επόμενες εκλογές» οι αρμόδιοι μετέθεταν τη νομοθέτηση στο διηνεκές. «Φωτεινή» εξαίρεση ο μακαριστός Χριστόδουλος, που έδωσε το «πράσινο» φως στη νομοπαρασκευαστική διαδικασία υπό την πίεση του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών. «Ενας ορθόδοξος μπορεί να ταφεί χριστιανικά στην Καλκούτα, αλλά ένας Ινδός στον Μαραθώνα δεν μπορεί να αποτεφρωθεί», λέει ο κ. Αλακιώτης. Η αποτέφρωση, που πλέον προβλέπεται από την ελληνική νομοθεσία, δεν ενδιαφέρει μόνο αλλόθρησκους ή αλλόδοξους. Η διαδικασία εκταφής των νεκρών, ξένη προς τα χριστιανικά ταφικά έθιμα, έχει καθιερωθεί στους πολυπληθείς δήμους, δημιουργώντας αναστολές σε πολλούς για τη μετά θάνατον διάθεση του σώματός τους. Καθημερινά δύο με τρεις σοροί «μεταναστεύουν» κυρίως στη Βουλγαρία για να αποτεφρωθούν έναντι 3.000 με 3.500 ευρώ. Και ενώ όλες οι ορθόδοξες ελληνόφωνες ενορίες του εξωτερικού ψάλλουν την Εξόδιο Ακολουθία στον νεκρό, ανεξαρτήτως του τρόπου ταφής που έχει εν ζωή επιλέξει, στην Ελλάδα αυτό επαφίεται στη συνείδηση του κάθε ιερέα, με συνέπεια οι περισσότερες οικογένειες να πλάθουν ιστορίες, ότι θα μεταφέρουν τη σορό στο «χωριό»...
πηγή: kathimerini.gr