Γκέι διαφημίσεις του κόσμου μας βάζουν τα γυαλιά
του Νίκου Κουλούσιου
Ένα ενδιαφέρον αφιέρωμα
Ένα ενδιαφέρον αφιέρωμα
Δείτε συγκεντρωμένες διαφημίσεις που αφορούν την ομοφυλοφιλία. Μία καλλιτεχνική προσπάθεια συμπόρευσης εμπορίου και κινήματος.
Η ιδέα πίσω από μια τέτοια κίνηση δεν είναι καθαρά αλτρουιστική. Το πρόσχημα μπορεί να είναι «να αλλάξουμε τον κόσμο», αλλά βασικά οι διαφημιστές προσπαθούν να συμβαδίσουν με την εξέλιξη της κοινωνίας για να την εκμεταλλευτούν εμπορικά. Παράλληλα όμως με την εμπορική πλευρά της προβολής τέτοιων θεμάτων, περνάν και κάποια μηνύματα.
Όταν κάτι εμφανίζεται στην τηλεόραση και το παρακολουθούν μαζικά οι τηλεθεατές, «κανονικοποιείται» κατά κάποιον τρόπο στα μάτια τους, ακόμα και αν δεν συμφωνούν απόλυτα με αυτό.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η ελληνική διαφήμιση αποφάσισε τα τελευταία χρόνια να ακουμπήσει και το θέμα της ομοφυλοφιλίας. Με χιούμορ ή σαρκασμό. Στο μεταξύ οι καταγγελίες πέφτουν βροχή από φορείς αλλά και πολλά μπλογκς και γκέι περιοδικά που προβάλλουν το θέμα.
Είναι σχεδόν αναπόφευκτο να αναπαράγεις κάποια στερεότυπα όταν μιλάς για ένα θέμα. Αυτό που δεν είναι αναπόφευκτο αλλά κατ' επιλογή είναι να αναπαράγεις τα ίδια πρότυπα ξανά και ξανά, χρωματίζοντας τα αρνητικά. (Ακόμα και μέσα στους κύκλους της γκέι κοινότητας υπάρχουν τα στερεότυπα του γκέι, τα οποία επαναλαμβάνονται αλλά και εναλλάσονται και εμπλουτίζονται.)
Πολλές από τις ξένες γκέι διαφημίσεις αναπαράγουν στερεότυπα του τύπου «ο γκέι σκέφτεται συνέχεια το σεξ», «ο γκέι γουστάρει την ελαφριά ποπ», «ο γκέι κάνει εξαλλοσύνες» και άλλα τέτοια «καλοσυνάτα». Συνήθως, οι έξυπνες από αυτες, καταφέρνουν προς το τέλος τους και με το μήνυμά τους να αντιστρέψουν το στερεότυπο και να δείξουν ότι τα πράγματα δεν είναι πάντα όπως φαίνονται. Καταφέρνουν έτσι να ενσωματώσουν την αλλαγή νοοτροπίας, έστω κι αν ο τελικός τους σκοπός είναι να πουλήσουν προϊόντα ή υπηρεσίες.
Όταν κάτι εμφανίζεται στην τηλεόραση και το παρακολουθούν μαζικά οι τηλεθεατές, «κανονικοποιείται» κατά κάποιον τρόπο στα μάτια τους, ακόμα και αν δεν συμφωνούν απόλυτα με αυτό.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η ελληνική διαφήμιση αποφάσισε τα τελευταία χρόνια να ακουμπήσει και το θέμα της ομοφυλοφιλίας. Με χιούμορ ή σαρκασμό. Στο μεταξύ οι καταγγελίες πέφτουν βροχή από φορείς αλλά και πολλά μπλογκς και γκέι περιοδικά που προβάλλουν το θέμα.
Είναι σχεδόν αναπόφευκτο να αναπαράγεις κάποια στερεότυπα όταν μιλάς για ένα θέμα. Αυτό που δεν είναι αναπόφευκτο αλλά κατ' επιλογή είναι να αναπαράγεις τα ίδια πρότυπα ξανά και ξανά, χρωματίζοντας τα αρνητικά. (Ακόμα και μέσα στους κύκλους της γκέι κοινότητας υπάρχουν τα στερεότυπα του γκέι, τα οποία επαναλαμβάνονται αλλά και εναλλάσονται και εμπλουτίζονται.)
Πολλές από τις ξένες γκέι διαφημίσεις αναπαράγουν στερεότυπα του τύπου «ο γκέι σκέφτεται συνέχεια το σεξ», «ο γκέι γουστάρει την ελαφριά ποπ», «ο γκέι κάνει εξαλλοσύνες» και άλλα τέτοια «καλοσυνάτα». Συνήθως, οι έξυπνες από αυτες, καταφέρνουν προς το τέλος τους και με το μήνυμά τους να αντιστρέψουν το στερεότυπο και να δείξουν ότι τα πράγματα δεν είναι πάντα όπως φαίνονται. Καταφέρνουν έτσι να ενσωματώσουν την αλλαγή νοοτροπίας, έστω κι αν ο τελικός τους σκοπός είναι να πουλήσουν προϊόντα ή υπηρεσίες.
Για τη συνέχεια του άρθρου, αλλά και πολλά σχετικά βίντεο με διαφημίσεις, διαβάστε στο tvxs.gr